A triatlon leghosszabb száma, itt dőlhet el leginkább a verseny kimenetele. Úszáson nem lehet sokat veszíteni, ha valaki rendelkezik egy minimális vízbiztonsággal, maximum 10-15 percet, ami legyünk őszinték, nálunk amatőröknél nem számít annyira, ha csak nem egy hawaii kvalivikáció a cél. A bringa viszont az egész versenyt megalapozza. Ha valaki erős, akkor az a futást is aránylag pihenten tudja elkezdeni akár a 180km után is. Mert legyen valaki bármilyen erős futó is, ha bringán gyenge, akkor nem csak sok időt fog veszíteni rajta, hanem a futás is lassú meglepően lassú lehet.
De milyen felszerelés is kell ahhoz, hogy valaki a körülményekhez képest erős legyen a kerékpáron. Először is egy bringa... De milyen, vagy akár milyenek?
Ha valakinek nincsenek nagy ambíciói, csak jó érzéssel akar versenyezni és mondjuk egy 11-12 óra körüli idővel már elégedett, ezen belül egy 5.5 - 6 óra körüli bringás idővel, akkor vélemenyem szerint egy sima országuti a megoldás. Egy kevés szereléssel, könyöklővel lehet edzésen a hegyekben is kényelmesen tekerni, csoportban edzeni, és a nagy napon, illetve a megelőző edzéseken a nyerget előre tolva, könyöklőt felszerelve kész is van az időfutamra. Ehhez a tempóhoz nincs még szükség külön időfutam bringára. Természetesen jó érzés, ha valaki alatt egy profi célszerszám van, itt el is érkezünk a következő szinthez.
Az ambíciózus és/vagy tehetős amatőr. Rendelkezik TT bringával és egy országutival is szokott mellette edzeni, hogy tudjon bolyban is tekerni. A tehetős sportoló már egy aránylag aerodinamikus pozícióban teker, de még azért nem minden a másodpercekről szól, ezzel szemben az ambiciózus versenyző minden részletre megpróbál odafigyelni, és minden másodpercet megtakarítani.
És végül a kedvencem, a megszállott. Itt egy matematikai képlettek kezdek. Az n+1, azoknak a bringáknak a száma, amit birtokolni szeretne, az "s" pedig annak a száma, ahol a felesége elhagyná. (Elnézést hölgyek, de ez a gyűjtési mánia inkább a férfiakra jellemző, ezért is ez a példa). Na szóval, az ideális szám az az s-1. Az s-2, ahol én remélem vagyok, az pedig a 4. Ez még messze van az n+1-től, de alakul. Na de ne essünk át a ló túloldalára. Ez valójában nekem a szükséges minimum is egyben, mármint ezzel érvelek. Mert hát kell egy TT a triatlon versenyekre, egy országuti edzeni hegyen, csapatban tekerni időnként, egy CX a városba, vagy a helyére CX versenyre, és egy MTB a hegyekbe, terepen gyakorolni. Valójában tényleg megvan mindnek a helye.
Kezdő triatlonosnak is azt javasolnám, amíg megtanul rendesen tekerni, természetesen ha bringás múltja van, akkor ez nem kérdés, akkor egy aluminium vagy akár egy acél vázas országuti is teljesen elegendő. Ezekkel lassabb lesz? Igen! Sokkal? Nem. A legfontosabb az elfoglalt pozíció, körülbelül a légellenállás 80%-a bringás maga. Sajnos sok helyen megfigyelhető, hogy olyanok is TT bringán tekernek, akik még egy 30-as átlagot sem tudnak síkon menni, valamint a kerékpár kezelésük is rossz. Emellett a felsőtestük is 45 fokos szöget zár be. Náluk teljesen elhibázott koncepció a TT, jobban járnának addig egy országutival, amíg technikailag felfejlődnek, javul a mobilitásuk, illetve megerősödnek.
Amennyiben a sportoló csak egy bringát engedhet meg magának és egy országuti, könyöklővel fel van szerelve és az elfoglalt pozíció mind légellenállás, mind hajtáshatékonyság szempontjából jó, akkor egy teljes távon sem lesz 15 percnél nagyobb a különbség egy kimondottan TT bringához képest. Egy bizonyos szint fölött persze már az a 15 perc is számít, de nem egy korcsoportos 40. helynél, mert ott még inkább az élvezetről kell, hogy szóljon a sport. És legyünk őszinték, egy TT bringa a mindennapokban nem élvezetes. Persze jó érzés síkon 40-el utazni, de a városból kimenni, esetleg hegyen, minden, csak nem szórakoztató.
Egy idő után úgyis tovább fog mindenki lépni. Akkor el lehet már gondolkodni, hogy egy TT bringa legyen a következő lépcső, vagy esetleg egy komolyabb országuti. Véleményem szerint, aki a 35-36-os átlagot ostromolja teljes távon, annak már érdemes az időfutam bringán gondolkozni. Ehhez kb 33-34-es átlag kell sima országutival, könyöklővel. Aki ennél lassabb, az inkább vegyen egy nagyon jó országutit.
Amire kiváncsi lennék, és sajnos nincs rá válaszom, hogy vajon milyen lehet egy aerodinamikus csúcs országuti, ahol mind a nyeregcsőszög beállítható 78 fok környékére, mind a csőformák megfelelőek. Pár példa, Cervelo S5, Rose Xeon CW, Scott Foil. Fontos, hogy a váltás is elektromos legyen, hogy a könyöklőről is lehessen váltani. Ezek vajon rendesen beállitva, könyöklővel, TT pozíciót is biztosító nyeregcsővel mennyivel lennének lassabbak egy valódi időfutam kerékpárnál? Szívesen tesztelném, mert ez lenne hely szempontjából a tökéletes megoldás az emberek 90%-nak. Valaki, tud segíteni? Szívesen írnék egy tesztet is....! Vagy ez lesz egyszer az "s-1" a lakásban?