Egy amatőr triatlonos élete

Ironman - Mindenki meg tudja csinalni?

2017. október 30. - Norbert Kocsis

Röviden a válasz, ha valaki egészséges, akkor igen, de...

Miért akar mindenki "Ironman-t" vagy nevezzük inkább hosszútávú triatlon csinálni? Sajnos manapság mintha ez egy elvárás lenne, hogy minél hosszabb, minél extrémebb terhelésnek tegyük ki magunkat, utána meg mint valami "hős" félholtan dicsekedjünk a közösségi médiában, hogy megcsináltuk. Most pár embert magamra fogok haragítani, de én nem tekintem "ironman-nek" azokat az embereket, akik éppen a limitidőn belül érnek be. Nem lehet persze meghúzni egy vonalat, hogy honnan van értéke, sport értéke egy teljesítésnek, mert például egy 70 évesnek már a 16 óra is jó eredmény, de egy egészséges 30-40 éves férfinek már a 13 óra is azt jelenti egy átlagos nehézségű pályán szerintem, hogy felkészületlenül állt oda a rajtvonalhoz. Ha jobban belegondolunk, ez a 13 óra is nagyon -  nagyon lassú! Ez kb másfél óra úszás, 6:30 bringa és 5 óra futás, ha az átlagos időket nézzük. Ez 28km/h bringán és 8.5km/h futáson, szinte már nem is futás, inkább egy gyors séta. Csak hogy legyen mihez hasonlítani, a 60 éves korosztályban idén 9:46 kellett a győzelemhez Hawaiin! Ez persze a másik véglet, egy "űridő", de hölgyek és urak, legyünk magunkhoz őszinték, és ne álljunk oda egy versenyre nem megfelelő felkészüléssel, pláne nem betegen!

Vannak ám rövidebb távok is, ami semmivel sem könnyebb, vagy kisebb teljesítmény, mint egy hosszútáv. Nézük csak meg, hányan tudnak 2 orán belül olimpiai távon menni, és hányan 10 órán belül teljes távon. Az első idő elképesztően jó idő, míg a második tök átlagos, nemzetközi versenyen az első 300-ra sem elég minden esetben, mégis sokkal nagyobb a megbecsülése. Ennek nem kellene így lennie. Ne akarjunk felkészületlenül odaállni, inkább menjünk rövidebb távokon. Az izületeknek hatalmas terhelés egy ilyen hosszú verseny, ha az izmok nincsenek felkészülve, míg egy rövidebb távom akár átlag heti 5-6 óra edzéssel is el lehet érni egy értékelhető eredményt mindenféle túlterhelés és sérülés veszélye nélkül. 

Nézzük csak meg, hány poszt születik különböző sérülések miatt. Derék, térd, váll, boka, fáradásos törés, izom és izületi fájdalmak. Ez mind elkerülhető lenne, ha a sportolók betartanák a fokozatosságot, és ha mindenkép a nulláról az ironman a cél, akkor adnának maguknak legalább 4-5 évet. Legalább egy év mire a nulláról el lehet érni egy olyan súlyt és izületi állóképességet, ahonnan már valóban el lehet kezdeni a komoly munkát. Innen lehet felkészülni a rövidebb távokra először. Már itt is heti minimum 4 óra minőségi edzésről beszélünk. Míg, ha valaki értékelhető ironmant akar csinálni, minimum heti átlag 8-10 órára van szükség. Ez a mennyiség rövidebb távokon viszont már egész komoly eredményekre is elég.

Ez az a pont, ahol át kellene értékelni magunkban, hogy mit is szeretnénk. Egy jót versenyezni, vagy csak a bakancslistán kipipálni egy pontot. A szememben az első a Soportoló, a második meg egy résztvevő. Bevallom szomorú vagyok, hogy a sportolók vannak kevesebben és rengetegen csak dicsekedni akarnak, hogy be tudták fejezni a versenyt. Olyan jó lenne, ha egy sprint távon induló is ugyanúgy meg lenne becsülve, hogy akinek nincs annyi ideje edzeni, az is tudjon versenyezni és legyen ott is több minőségi versenyző. 

A hosszútáv csak egy misztikum, semmi több, semmivel sem nehezebb, mint egy rövidebb táv, ha a jó eredmény is fontos, sőt! Ezt persze mindenkinek magának kell eldöntenie. Én egészen biztos, amíg nem lesz időm annyit edzeni mint most, akkor a rövidebb távokon fogok inkább indulni, hogy ott viszont versenyezzek, ne csak célba érjek.

A bejegyzés trackback címe:

https://triatlonparos.blog.hu/api/trackback/id/tr3813116898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

speedconcept75 2018.10.16. 15:39:56

Jó írás, itt egy 3 évvel ezelőtti hozzászólásom egy triatlonos fórumból. Meglepően összecseng ezzel:

Ha meghallgatod szerény véleményem 29 év aktív versenyzés és 10 teljesített IM után (ebből 4 volt 10 órán belül), akkor megosztom Veled.

Szerintem az IM-et sokan félreértelmezik, amikor úgy mennek oda, hogy csak a teljesítés a cél. Egy IM távot bármilyen egészséges ember teljesíteni tud, így maga a célba érés nem kunszt. A kérdés csak annyi, hogy mennyi idő alatt. Egy olimpiai távot teljesíteni mondjuk 2:30 alatt sokkal komolyabb sportteljesítmény, mint épp szintidőn belül végigvánszorogni egy IM-et. Bár kétségtelen, hogy a szomszéd meg a haverok előtt sokkal jobban fel lehet vágni az utóbbival, valamint az már feljogosítja az embert arra, hogy másnap egyből feltetováltassa az IM logót a vádlijára, hogy az egész világ tudja mekkora hős.

Az utolsó IM-em több, mint 10 éve csináltam, és évek óta kacérkodom a gondolattal, hogy megint menjek. És bár egy olimpiai távot megcsinálok kb 2:05 alatt, egy féltávot meg 4:45 alatt, nem merem magam rászánni, mert nem érzem magam felkészültnek.

Ha normális felkészülés nélkül mész oda, akkor nem adod meg a tiszteletet a távnak, és nem fogsz tudni emelt fővel végig menni. Ilyen például az, mikor valaki sodródó vízi hullaként teljesíti az úszást, negyedórákig depózik, vagy a futás 90 %-át sétálva teljesíti, miközben km-ként görcsöt gyúr, hány, vagy a földön fekszik. Én úgy gondolom, hogy ha valaki IM akar lenni, az készüljön fel rendesen. Én tudom magamról, hogy nem tudok rúddal ugrani, ezért nem megyek rúdugró versenyre és utána nem dicsekszem, hogy igaz, csak 80 centit ugrottam, de teljesítettem a versenyt. Vagy elmegyek megtanulni hogy kell, és edzek rá, hogy valamennyire hasonlítson a rúdugráshoz.

Szintén nem tartom komoly próbálkozásnak, ha valaki MTB-vel áll oda, az megint csak bohóckodás, mintha a Dakart akarnád utcai autóval megcsinálni.

Ha valaki IM lesz, az nem attól van, hogy csak úgy odaáll, aztán valahogy végigvergődik. Abban semmi kockázat nincsen. Ott nem gond, ha az utolsó 20 km-t mondjuk sántítva csinálod végig, mert utána úgysem fogsz versenyezni. Nem kockáztatsz sok száz órányi kemény edzést meg lemondást. Nincs értéke. Az IM cím értéke abból jön, hogy éveken át hóban, fagyban, hőségben úgy tudsz eleget edzeni, hogy nem sérülsz vagy betegszel le, közben nem rúgnak ki a munkahelyedről, nem válik el tőled a feleséged, és még a gyerekeid is megismernek. Ez a nehéz, nem egyszer végigcsinálni úgy, ahogy.

Szóval ha már az ember sok tízezer forintot beleöl, és IM-nek szeretné hívni magát, akkor normális felkészülés nélkül nem érdemes odamenni. Egy egészséges felnőtt férfi esetén úgy gondolom, hogy ez 13 órán belül elérhető időt kéne, hogy jelentsen. Ezt arra alapozom, hogy nekem a legrosszabb időm 11:15 lett úgy, hogy abban már volt 10 perc földön fekvés eléhezés miatt, így ezt a versenyt már kudarcként könyveltem el. Én mindig amatőrként készültem tanulás, munka és család mellett úgy, hogy még különösebb tehetségem vagy jó testalkatom sincs a triatlonhoz, tehát ez bárki más számára is elérhető, csak eleget kell rá készülni.

Ha kérsz tanácsot, szívesen adok. De ahogy korábban írtam IM-re gyakorlatilag csak hosszúkat kell edzeni bringán meg futásban. Az úszás viszont 90%-ban technika, így ott arra kell fektetni a hangsúlyt. Utána kell olvasni, videókat nézni, de a legjobb hozzáértőtől tanácsot kérni. Lehet, ha 10 fokkal másképp tartod a kezed, egyből 10 perccel jobbat úszol. Ami még kritikus az IM-en, az a táplálkozás, amit szintén a hosszú bringa és futóedzéseken kell begyakorolni. És mindenképpen javaslom több rövid verseny teljesítését, abból lehet sokat tanulni.

Norbert Kocsis 2018.11.08. 16:55:51

@speedconcept75: Ne haragudj, hogy csak most válaszolok, de Hawaiin voltunk a VB-n és utána, ha már ott voltunk, a jól megérdemelt pihenésünket is eltöltöttük. 99 százlékban egyetértek azzal, amit írsz. Sajnos tényelg sokan csak a távot akarják hajszolni. Edzéselméletben viszon én úgy látom, hogy rengetegen csak az minél hosszabb távokat hajszolják szintén és nem teszik bele az intenzív munkát. Anélkül meg, hacsak nincs heti 20 óra edzeni, nem igazán lehet gyorsan menni. Nálam például az erőállóképesség és a maximum erő fejlesztése is elég nagy arányban van jelen az edzéseknél.